Sund og varieret kost i børnehaven

Måltider i løbet af dagen

Børnehaven tilbyder ikke morgenmad. Man har mulighed for at tage en bolle eller lign. med i børnehave hvis man ikke har nået det om morgenen, inden kl. 7:00.

Vi opfordrer jer til, at madpakken indeholder sund og nærende kost. Som groft brød/rugbrød, grøn og evt. lidt frugt.

Jeres barn har brug for mad, der mætter og giver energi gennem hele dagen, så det kan lege og lære. Børnene får serveret mælk og vand til frokost og frugt.

Børnehaven har en mad og kost politik.

Til formiddagsmaden tilbydes børnene frugt og deres madpakke.

Eftermiddagsmaden serveres kl. ca. 14 i børnehaven. Her bliver børnene tilbudt brød fx. rugbrød, knækbrød eller andet.

Frugt er økologisk som vi køber hos Coop. Vi spiser brød hver eftermiddag som ligeledes er økologisk og hjemmebagt når det er muligt. Dette kunne være rugbrød, knækbrød, bananpandekager mv.

Andre maddage i løbet af året

Maddagene er baseret på sund mad, og ofte byder menuen på kendt mad.

Børnene inddrages i tilberedning og læring om hvor de forskellige madvarer kommer fra og hvad man kan bruge dem til. Der duftes, smages og kigges på maden, der læres nye ord og begreber.

Motorikken udfordres i tilberedelsen af maden, med f.eks. at skære, skrælle og snitte.

Børnene finder stor glæde ved, at de har lavet maden til de andre børn og voksne, og vi ser, at de fleste børn inspireres til at smage mad, som de måske ikke har smagt før.

Børnene er hinandens rollemodeller og de taler med hinanden om hvad de spiser, og hvem der har lavet maden.

Fødselsdag er noget særligt og det skal fejres

Vi har mange fødselsdag hver måned og set i forhold til børnenes sundhed er det ikke ligegyldigt, hvad det er man medbringer, til fejring af dagen. Aftal fødselsdagen i god tid med personalet, så vi sammen kan planlægge datoen og hvad det er barnet medbringer. Der må kun medbringes 1 ting til uddeling. Dette skal være portions indpakket– uanset om det er sundt eller sukkerholdigt mad. Vigtigt at I som forældre hjælper hinanden med at overholde denne aftale, da børnenes ønsker ofte er mange og gerne vil have ALT det med som andre børn tidligere har medbragt. Som forældre har I, i denne sammenhæng, et indirekte ansvar for alle børns sundhed, når I sammen med barnet beslutter, hvad der skal medbringes.

Vi dækker bord og synger fødselsdagssang. Som forældre er I meget velkommen til at deltage i fødselsdagen. Grundet Covid-19, er det ikke muligt for forældre at deltage ved barnets fødselsdag pt. Vi mener, at målet med fødselsdagen er at bringe barnet i centrum, og at dette ikke nødvendigvis hænger sammen med, hvilken mad der bliver serveret. Borddækning med særlige paptallerkner, servietter o.a. anser barnet også for en festlighed, så derfor må sådanne remedier gerne medbringes.

Vi holder barnets fødselsdag i forbindelse med formiddagsmad klokken 9.00 eller til frokost klokken 11.00. Vi ser helst ikke, at børnene har slikposer med, ligesom at der ikke medbringes diverse drikkevarer.

Der er mange andre ting end sukkerholdigt mad, børnene sætter pris på, bl.a. pizzasnegle, pølsehorn, bollekagemand, pindemadder, grøntsager og frugt på spyd, frugtpizza.