Æblehaven skal være et godt sted for alle børn

Tryghed, omsorg, forudsigelighed og faste rutiner for alle i Æblehaven

Inklusion i børnefællesskaber, hvor målet er, at hvert barn føler sig betydningsfuld for fællesskabet, derfor prioriterer vi, at alle voksne har kontakt og samvær med alle børn. Det betyder, at jeres barn er tryg ved alle voksne. Vi skaber relationer, udviklende leg og læring, der er tilpasset jeres barns individuelle behov, så godt som muligt. Det er vigtigt at barnet føler sig set og forstået, og vi arbejder meget med børneperspektivet. Kerneopgaven er det vigtigste element i det pædagogiske arbejde.

Tryghed er vigtig for alles trivsel

Tryghed prioriteres højt i Æblehaven, Vi skaber rum og rammer, så alle børn oplever børnehavens hverdagen så tryg som muligt. Vi arbejder med tilbagevendende pædagogiske aktiviteter; som støtter tryghed i børnenes dagligdag. Børnene er opdelt i 2 grupper. Til hver grupper er der tilknyttet enten en pædagog og en medhjælper, eller 2 pædagoger. En pædagog fra gruppen, er kontaktpædagog til jeres barn.

Nærværende voksne med masser af omsorg

Omsorg er noget vi prioriterer højt i Æblehaven. Omsorg er et nødvendigt fundament for barnets tro på sig selv og tillid til omgivelserne. Det indebærer at barnet skal have både den nødvendige pasning, den nødvendige fysiske omsorg og den nødvendige følelsesmæssige kontakt i børnehaven. Derfor prioriterer vi at vi hver dag er nærværende, lyttende og anerkendende overfor alle børn og forældre. Børn opfattes grundlæggende som kompetente og selvstændige, samtidig med at børn har brug for omsorg, udfordringer, positive forventninger og tillid fra det pædagogiske personale.

Forudsigelighed skaber tryghed

Forudsigelighed skaber vi med gode rutiner og aftaler, Det gør at børn trives, og det skaber tryghed, at have en hverdag med genkendelige rammer og rutiner. Derfor har vi faste rutiner i vores hverdag og tilbagevendende aktiviteter i Æblehaven. Samlingerne både under spisning og efter formiddagsmaden, giver børnene et indblik i hvad dagen kommer til at indeholde.

Faste rutiner skaber genkendelighed

Faste rutiner og hverdagens genkendelighed vægtes højt, idet den danner grobund for rigtig meget læring og tager højde for fokus på kerneopgaven, som er det, vi finder allervigtigst. Genkendelighed skaber også tryghed. Vi arbejder med tilbagevendende pædagogiske aktiviteter som at sige godmorgen, at hjælpe børnene med at få vinket farvel, at der er mulighed for morgenhygge ved et bord. At børnene har samling, og spiser i hhv. gruppe 1 og 2. Vi spiser brød og økologisk frugt om eftermiddagen, og at vi siger farvel og tak for dagen til hinanden.